CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

.:: Renungan ::.

"Orang yang cerdik lagi berakal ialah mereka yang menghitung diri dan mengawal nafsunya serta beramal untuk persiapan selepas mati. Orang yang lemah ialah mereka yang mengikut hawa nafsunya (di dunia) kemudian mengharap-harapkan kemurahan Allah tanpa beramal salih."
(riwayat Tarmizi)

Thursday, August 27, 2009

Ambil pengajaran...

.
6 Ramadhan 1430H
.
Salam Ramadhan.. ^__^
.
Alhamdulillah, mungkin kerana berkat Ramadhan, terasa dua tiga hari ini, hati tenang. walaupun, pada hakikatnya, banyak benda yang tak selesai buat + kerja yang tertangguh dari minggu lepas...hehe~
.
[coretan untuk diri]
.
tapi, semalam.. memang terasa tak cukup masa. sekejap tengok jam, pukul 10 malam.. rasa tak sampai 10 minit buat kerja yang tertangguh, jam dah menjangkau pukul 12 tgah malam.. huhu~
.
ni la akibatnya, orang buat kerja last minute..
.
tak dinafikan, sikap ambil mudah dan suka bertangguh ni, boleh menyusahkan diri sendiri dan orang lain..
.
kalau dulu, zaman sekolah. kalau tak siap kerja sekolah yang cikgu bagi, at least, keesokan hari, boleh buat 'kopi' ngan kawan2 sekelas.. hehe.. tapi, untuk sekarang, keadaan dah berbeza.
.
kadang2 kalau nak buat sesuatu yang di tugaskan pada kita, yang mana tugas yang diberikan tu tak sama dengan orang lain.. dan campur lagi dengan sikap suka bertangguh.. memang menyakitkan nak settlekan tugas tu sorang2.. nak buat 'kopi' pun, tade orang.. sbb orang lain, tugas pun lain..
.
jadilah masalah menyusahkan orang. tanya sana-sini, dan memaksa orang lain berfikir sekali untuk masalah kita. kan dah menyusahkan orang lain namanya..
.
so, conclusion untuk hari ni, jangan suka amalkan sikap bertangguh..kalau ada, cuba berubah untuk selesaikan terus semampu yang mungkin.. lagipun, ni bulan yang mulia, eloklah kalau kita berubah sikap, kan..
.
hehe...
.
saya mengingatkan diri sendiri yang selalu leka..
.
dan kepada teman2 yang seangkatan dgn saya..
.

p/s : baru selesai present kerja yang last minute dengan lecterur.. huhu.. kerja baru masih menanti.. SO, terus buat malam ni.. chaiyok..~
.
.

1 comment:

nawwar aqilah said...

tu la asyik tggh keje je..lg2 klu due date nye lammmmmmmmmmmmmmmmmbat lg..