CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

.:: Renungan ::.

"Orang yang cerdik lagi berakal ialah mereka yang menghitung diri dan mengawal nafsunya serta beramal untuk persiapan selepas mati. Orang yang lemah ialah mereka yang mengikut hawa nafsunya (di dunia) kemudian mengharap-harapkan kemurahan Allah tanpa beramal salih."
(riwayat Tarmizi)

Saturday, August 8, 2009

h1n1...

.
skarang femes ngan wabak H1N1 yg dah banyak meragut nyawa orang. yang terbaru, kes kematian kat Malaysia ni, dah sampai bilangan yang ke-16. dari sehari ke sehari, ada je kes.. dalam tV pun dah berlambak iklan suruh masyarakat pakat2 jaga kebersihan + pakai topeng, supaya ambil langkah2 berjaga2. kan mencegah itu lebih baek dari mengubati..
.
so, setiap kali nak buat sesuatu, nak makan ke, nak sentuh barang2 ke, pastikan tangan di cuci ngan bersih.. lagipun, dalam Islam, kita disarankan cuci tangan paling kurang 5 kali sehari waktu nak berwudhu'..
.
Islam itu indah, bukan hanya kerana bila dah terkena wabak penyakit mcm skrg ni, baru nak jaga kebersihan. padahal, sebelum ni, endah tak endah hal cuci tangan.. alhamdulillah, sekurang2nya Allah turunkan bala pada kita untuk kita ingat smula yang kita ni hamba-Nya.. yang patut taat pd perintah-Nya..setiap apa yang berlaku, ada hikmah sebaliknya.. fikir scara positif.. insyaAllah, hidup tenang.. jiwa pun damai.. ^_____^
.
satu lagi, kalu pergi kat tmpat yg crowded ngan orang, jangan lupa pkai mask.. berjaga2 dengan org yang mengalami batuk, selsema, dll.. semalam, pegi pasar malam ngan housemate, start dari masuk kereta, dah pkai mask sbb nk jimat masa, malas nak pakai bila da smpai sana.
.
pasar malam, faham2 sajalah.. penuh ngan orang, pelbagai bangsa.. berasak2 sana-sini.. dengan bising suara peniaga( bahagian jual sayur, buah2an..) yang menjerit kuat offer suh beli barang dorang. satu keadaan yang biasa. tapi, dalam keadaan sekarang, keadaan yang kena berjaga2 dgn jangkitan wabak tu, mmg agak tak best nak jalan beli barang kat situ.. tapi, tu la, terasa nak makan buah, pergi juga akhirnya.. huhu...
.
dalam keadaan berasak2 tu, boleh kira dgn jari org yang berselisih ngan kami, yang pakai mask.. walaupun, yang terbaru kes kematian terbaru dekat2 dgn tempat ni, mereka2 masih kurang ttik beratkan hal pemakaian mask.. apa2 pun, seelok2nya, elakkan pergi tempat yang sesak. contohnya macam semalam, pergi pasar malam.. huhu..
.
setiap bala yang Allah turunkan pada hamba2Nya pasti ada sesuatu perkara yang perlu kita renungi semula..
.
.

No comments: