CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

.:: Renungan ::.

"Orang yang cerdik lagi berakal ialah mereka yang menghitung diri dan mengawal nafsunya serta beramal untuk persiapan selepas mati. Orang yang lemah ialah mereka yang mengikut hawa nafsunya (di dunia) kemudian mengharap-harapkan kemurahan Allah tanpa beramal salih."
(riwayat Tarmizi)

Sunday, July 26, 2009

Cracking the code..

.
salam
.
Alhamdulillah, bengkel Cracking the code selama 2 hari dah habis hari ni..
.
Program yang saya kira, memang amat menguntungkan bg mereka2 yang terlibat. sebab banyak perkara yang boleh di pelajari, dan yang paling penting, ia membantu kita berfikir semula tentang tujuan asal kenapa dan mengapa kita belajar. why we taking the study on that field...
.
sebenarnya, kalau nak di bincangkan secara keluruhan tentang bengkel ni, memang panjang. so, di pendekkan cerita, bengkel ni ada 6 sesi, di mana setiap sesi tu menyentuh tentang bagaimana kita nak uruskan masa dengan betul, rancangan pembelajaran, memahami bidang kita dan penyelia kita, bagaimana nak menulis tesis, dll...untuk saya (antara mereka2 berstatus pelajar baru), memang ia satu bengkel yang bagus.
.
sesi kedua, perbincangan tentang merancang masa dan perkara2 yang mengganggu mereka untuk mencapai sesuatu target. memang banyak perkara yang dibincangkan bersama presenter yang agak best.
.
sesi yg paling last, berkenaan penulisan tesis. kadang2, ada sesetngah orang, copy and paste dari jurnal org lain. pastu, hantar. bg mereka, mungkin tidak ada masalah @ takkan ada yang terperasan akan hal itu. tapi, sebenarnya, ada satu laman web (saya lupa di mana saya salin..hehe) yang boleh detect aktiviti copy and paste tu. hanya perlu taip sesetengah perenggan dalam laman web tu, dan tak sampai 2 3 minit, data dari seluruh internet akan keluar, jika terdapat persamaan ayat, walaupun satu ayat. dari situ, timbullah istilah, kantoi.. hehe.. kantoi, kerana menyalin yang asal tanpa izin.. plagiat namanya..
.
sebelum bengkel tu tamat, penceramah sempat menitip pesan utk kami supaya balance khidupan kita antara family dan hal2 belajar. apa2 pun yang berlaku, family came first. jangan sesekali mengabaikan mereka walau sesibuk mana pun diri kita sekarang. dalam dunia, kita hanya ada SEORANG ibu, SEORANG ayah.. jadi, sebelum, terlambat, hargailah mereka.
.
at the end of workhop, the presenter show us a slodeshow about our life, our field of study and also our family. it's really touching.. huhu~
.
~hiburan mendidik jiwa~
.

"for every minute you are angry, you loose sixty seconds of happiness"

.
.
p/s : tapi, lepas minum pagi, memang ngantuk, sbb minum pagi tu makan nasi lemak. sampai satu tahap, da siap rancang nak lari, pegi tdo jap..hehe...tp cancel sbb terasa rugi diri sndiri lak..

2 comments:

nawwar aqilah said...

bengkel utk pelajar master ek??

pelangii said...

a'ah, bengkel tuk master & phD...
ala2, mcm starting school & finishing school jg..

^_____^