CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

.:: Renungan ::.

"Orang yang cerdik lagi berakal ialah mereka yang menghitung diri dan mengawal nafsunya serta beramal untuk persiapan selepas mati. Orang yang lemah ialah mereka yang mengikut hawa nafsunya (di dunia) kemudian mengharap-harapkan kemurahan Allah tanpa beramal salih."
(riwayat Tarmizi)

Friday, May 23, 2008

~ Mencari Kekasih - Zaharah Muhammad

Emak..ayah..dan keluarga yang kucintai...

Bukan salah kalian bila aku jadi yang terbuang antara yang belum hilang. Biarpun jasadku hancur, mudah-mudahan ia akan terus berlegar di muka bumi. Moga kita akan bersatu di jannah yang abadi...

Ahmad Naim,

Inilah kasih sayang yang kutulis bersama cinta dan luka. Yang tak dapat kuluah dengan kata-kata, tak dapat kuucap dengan bibir. Yang tak dapat kubuktikan dengan apa-apa selain daripada sedalam cinta yang kurasa.

Apabila dedaun senja mula berguguran di sepanjang pelabuhan malam tiba untuk menunaikan janjinya... aku tetaplah sekuntum bunga putih yang gugur di luar jendela, terbenam ke dasar bumi... biarpun telah kuserah semua rasa tanda cinta. Sebuah cinta yang tidak kesampaian di dunia, berguguran kelopaknya jatuh ke gigi air. Lalu hanyut bersama buih-buih dan tenggelam ke laut dalam. Mencipta sebuah lagi episod cinta di antara berjuta cinta manusia lara!

Ahmad Naim,

Akan kuusung jenazah cinta untuk berangkat dari pelabuhan senja, melewati batasan akhir garis wajahmu untuk menyilang di pelupuk mataku! Hingga tiba masa terakhirku... pun hatiku tetap juga ingin menantimu. Menanti rahmat Tuhan untuk hidup bersamamu...

Sebuah lagi karya Zaharah Muhammad(ZM)...selepas dua karyanya sblum ini yg pernah sy habiskan.. Kali ini, karya ZM membawa sedikit kelainan, malah lebih tebal mukasuratnya berbanding "maafkanlah.. aku" dan "hatiku milikmu"..Menanti Kekasih setebal 776 m/s, tlah sy habiskan dlm masa satu malam shj..huhu..amazing..^_* mungkin kisahnya berkenaan kehidupan sebuah keluarga yang besar dan suka duka menjadi seorang tenaga pengajar di sekolah yg mana pelajarnya kbykkannya berstatus hafiz..lebih2 lagi suka duka melayan karenah guru besar yg pelik..(mmg pelik pun..)

Tapi terlalu byk monolog sendirian berbnding perbualan.. walaupun sy tlah mmbaca buku ini akhir tahun 2006..(huhu..dah lama dah..)...tp sy masih mngingati bab2 yg pnting..apa yg sy nk ulas di cni..bg yg gemar mmbaca madah2 indah..kata-kata nasihat yg berbaurkan keindahan Islam..sy kira buku ini orite menepati citarasa anda..tp kalau yg gemarkan kisah2 cinta yg meleret2, kisah romantik..hehe..buku ini langsung tak sesuai utk ansa..kekasih di sini bukan mmbawa maksud pasangan hidup sgt...lebih kpd ketuhanan..

Diselitkan jg dgn kisah cinta yg tak kesampaian..dari bertunang,akhirnya putus...mungkin bg sy wataknya terlalu..terlalu ape ye..sy pun xtau..terlalu pendiam mgkin..diam & mnympan perasaan..hnya menanti & m'hrapkan sbelah pihak yg laen berkata2..tp ape2 pun watak Zainab yg mmbawa watak utama,ade keistimewaanny tersendiri..apa2 pun..jodoh,ajal,pertemuan...semua di tangan Allah..

Tapi apa2 pun..buku nie bgus dr susunan cerita, plotnya, sesuai dgn tajuk (bg yg menbacanya)..dan bg sy tidak rugi memilikinya.. =) drpd 5, sy beri 4… karya terbarunya,"Izinkan mimpi berulang"..dlam proses pengkhataman..insyaAllah..sy akan ulas buku Izinkan mimpi berulang next entry..wassalam.. =)



p/s : ZM smpat menyelit sedikit watak Sufi & Sufian ( dr buku maafkanlah…aku) di akhir penghujung buku ini…teringin mmiliki peribadi seindah Sufi..insyaAllah..seiring dgn usaha dan doa.. =)

2 comments:

nawwar aqilah said...

la..za x cakap pon harge die bape...

pelangii said...

hehe..lupe lak..hrganye rm31.90..lagi seposen nk cukup rm32..qlah nk beli ker..?za dh wat blik umah dh..huhu..^_*